nya zeeland

Vi valde att stanna i toupo i en dag till. Brandlarmet gick på morgonen som “tur” var så vi var tvungen att springa ut och då träffade vi våra vänner som vi hade letat efter hela morgonen. Så vi samlade ihop ett gäng på 14 personer och gick till någon flog jag inte mins namnet på.

Men det är iaf en flod där det är jätte varmt för magman ligger nära blabla egentligen har jag ingen aning vad det handlar om. Men vi låg iaf där i stort sätt hela dagen och det var jätte skönt fast huvudet blev lite konstigt för det var iskallt och jätte varmt (nästan så man brände sig) samtidigt… Sen på kvällen festade vi ojoj vi köpte en klubb biljett så man vandrar från bar till bar sjöng karaoke och hade massa kul.. Träffade massa trevligt folk : )… Sen åkte vi vidare och tyvärr så missade jag hela bussturen för tror det var otroligt fin… Vi gick iaf på en liten vandring o kollade på vattenfall sen på något museum. Nu är vi ute i ingenstans verkligen ingen stans.. Det är jätte fint och vi bor på ett litet vandrarhem som verkligen är jätte mysigt.. Vi har just åkte “linbana” över floden och vandrat upp för ett berg och nu lagar alla BBQ men vi har inga pengar : ( Men allt e så dyrt här verkligen allt man gör kostar 1000 kr! Så vi har snart inga pengar kvar så får bli att jobba direkt i australien.. Men iaf tillbaka till hostelet DE HAR TAGIT MIN och lisas IDE .. De har ett rum sen sover alla som på en jätte madras.. Det var ju våran ide! Tvi…

I morgon ska jag rida sagan om ringen rutten… vet egentligen inte varför jag betalar så mycket för det men vill verkligen se på utsikten för den ska vara så otroligt fin. Men jag är också lite rädd för har dagt att jag kan sitta på en häst för de kan jag ju faktiskt jag kan ju inte vara så dålig som dom som aldrig suttit på en… Men kommer lätt inte att komma upp haha… Ajja det blir morgondagens problem!

Hej sweden

Nu har jag förflyttat mig till nya Zeeland flygplats och ska föröka skriva något fint i min väntan på att Lisa ska komma om så där 6 timmar…

Början från början av min luff! Den 14 januari så åkte vi till Sydney. Men dagen innan hade vi hej då fest till mig jag hade bokat bord på en indisk restaurang och där satt vi o drack och hade trevligt sen drog vi ut i st kilda och festade innan vi åkte t några killar och efterfestade i världens finaste lägenhet med utsikt över hela staden tror det var 27 våningen… Tänkte flytta in men sen så kostade den så där 300 dollar varje dag så tänkte om.. Kom hem kl 7 och så var barnen redan vakna så hade lite mysigt med dom innan jag gick och la mig i två timmar.. Sen var det bara upp och packa och säga hej då och ja ni vet allting som man absolut inte vill vara jätte trött när man gör. Familjen körde mig till flyget och jag sa hej då sen satt jag mitt i flygplatsen o bara grät och grät och grät… Egentligen vet jag inte varför men det var bara så jobbigt att lämna allting. Man har ju som sagt skaffat sig ett liv i fina fina Melbourne.

Men iaf så kom dom andra och vi skulle åka… Vi missade typ flyget för de hade ändrat gate utan att säga det så de ringde mig helt hysteriskt men vi spring så snabbt och vips var vi på planet.

Vi kom till världens världens skabbigaste hotel/bondgård/uteliggarhus ganska sent så jag somnade ganska snabbt medans de andra gick ut och festade. Man sov med 8 andra personer och kan inte säga att jag uppskattade det för det stank och var så skitigt och slitet och ja allting. Sen var det inte billigt heller och väldigt otrevlig personal. Dagen efter gick vi och turistade med två finska tjejer och en london pojke vi kollade staden, åkte båt kollade på operahuset och festade på kvällen. Sydney e lite dräggigare än Melbourne men fest livet var riktigt bra… Innan vi gick hem råkade vi hamna på en strippklubb fråga mig inte varför men efter det fick jag dåligt samvete och tyckte synd om tjejerna men det var faktiskt lite roligt att se hur dom jobbade…
Sen nästa dag så turistade vi igen vandrade på bron kollade i China town och gick på bion ”män som hatar kvinnor” men den engelska… Sen kollade vi på staden och operahuset när det var mörkt…
Sen så var vi på bodai beach och brände sönder mig för råkade somna så där lite pang sen på kvällen festade vi igen det var kul vi hade gratis dricka och inträde såJ
Sen var det som sagt dags att åka till nya zeeland dagen efter… Sa hej då till alla och åkte till flygplatsen. Där fattade jag verkligen ingenting så sprang runt som en galning innan jag äntligen hittade min lorge (stavning)… Där var det nice jag kunde äta massa massa massa massa mat, efterrätter och vad man nu ville ha och dricka… Jag åt mig så mätt att jag trodde jag skulle spy…..
Men dom skrattade åt mig och tyckte nog inte jag passade in så bra för frågade allting och fattade ingenting… Men man måste ju fråga om man får ta något man vill ju inte bara ta det. Sen ska jag gå på planet så säger hon ”du får inte gå på än, det är bara business och balbalbal som får gå på… Men då visar jag upp min biljett så coolt och så skäms hon lite.. Kanske mitt fel som gick i mina söndriga skor, trasiga shorts och ruffiga hår och osminkad… Men hade faktiskt inte tid att byta kläder och hade bakfylle dag så tycker absolut inte att dom borde dissat mig… På planet var det as skönt kände mig som en kung fick vad jag ville och först fick jag snacks och champagne - förett (typ rå fisk?) - kyckling med något konstigt - jätte god glass - ostbricka - godis.. Så jag satt och åt o åt o åt o kollade film sen var vi framme i nya Zeeland…

Här började det dåligt jag var jätte trött och de bara ställde frågor efter frågor.. Jag skulle typ berätta hela mitt liv för henne sen hela min framtid som jag inte har någon aning om en… sen när jag berättar allting och hon tar min biljett så börjar hon fråga ut mig mer hur det kommer sig att jag skulle kunna åka business class sen när jag sa att jag fick det i present så trodde hon inte mig och jag var tvungen att uppge exat varför familjen skulle köpt den här biljetten till mig och vad dom jobbade med och balbalbalba…Okej, om hon hade varit trevligt men hon var jätte otrevlig och nedvärderade på jag blev sur.. Jag kanske inte kunde förklara exakt vad dom gör och vilka företag de jobbar på och om de ska ha mycket eller lite pengar och varför de valde att köpa en biljett till mig.. Hur ska jag lixom veta det? Sen när jag svarat på allt så var jag tvungen att uppge var jag skulle bo men jag ska ju inte bo någonstans jag reser ju så har ingen aning.. Så cpar hon sönder och typ “hur ska du lösa det här i natt då? Du kan ju inte vara komma hit och inte ha någon stans att bo.” Det e ju knappast hennes problem om jagsover på gatan eller i lyxhotell TVI på henne!

Men sen kom jag iaf igenom efter typ en halvtimme och satte mig i en massage stol och sov till kl 5...Nu e det fortfarande 6 timmar och 10 min sen Lisa ska komma… Vad ska jag göööööörrrrrrra!!!

21/1 2012

Jag väntade och väntade sen så gick jag ut på gräsmattan slängde min packning och vips somnade jag. Sen efter tre timmars sömn i solen var mitt ansikte så fräknigt som
en prickig korv….. Men sen efter ytligare några timmar så kom LISA!… Vi tog en buss in till stan och försökte hitta huset vi ska sova i. Det gjorde vi inte så gick ta en taxi, men vi kom iaf rätt då… När vi kom hit var ingen hemma så vi kollade runt lite innan vi somnade på soffan.. Sen så kom en tjej som bodde här och hennes mamma och massa folk men vi sa i stort sätt bara hej sen somnade vi igen…

Dag 2

Dagen började med att vi fick en jätte god och stor frukost sen gick vi till stan och gick o gick o gick.. Vi letade efter sjukhuset och när vi kom det kostade det 4000 KR FÖR BARA UNDERSÖNING.. Så vi var tvungen att gå till ett annat så vi gick igen o gick o gick sen så hittade vi ett där det bara kostade 1000kr… Dock e det jobbigt att vara turist och sjuk för man måste betala för allt och typ proverna var man tvungen att gå själv med till labbet som ligger på en helt annan del av stan(bara för jag e turist inte snällt;( )… Vi han inte dit så nu ligger de i min väska och ruttnar.. Ganska äckligt haha!

Men slutpratat om detta vi vandrade lite till sen så skulle vi försöka hitta hem det tog så där tretimmar tills vi hittade bussen. Det var verkligen omöjligt!

Slutsatsen för dagen var egentligen att vi inte hade gjort någonting och bara haft otur!

Dag 3

Dagen började faktiskt riktigt bra. Vi sover fortfarande kvar i huset som vi sov i när vi kom. Tjejen är jätte trevlig och välkomnande. Åkte in till stan och bokade en busstur genom hela nya zeeland. Den börjar i morgon bitti det ska bli jätte kul faktiskt. Vi har dock lite ont om tid men inte så mycket att göra nu. Vi var även uppe i det här kända tornet och kollade o vandrade sedan runt i stan.. Fin stad men inte som Melbourne.. Längtar nästan “hem”… Vi åt middag och skulle ta bussen hem och självklart åker vi FEL men den snälla buss chafören vänder bussen och kör tillbaka oss så kommer vi hem fast mycket senare än vad vi tänkt… Men buss informationen här är så dålig man fattar ingenting och jag o lisa tillsammans är inte så bra.. Ingen av oss kan läsa en karta eller planera något…

Men dagen har varit bra och jag tror att det har varit en turdag om man jämför med i går:D Nu ska jag sova, bussen går tidig i morgon bitti hihi! Spännande!

Dag 4

I dag så gick vi till bussen vid kl 7 på morgonen och åka iväg på våran resa igenom NZ… Det är ca 30 st backpackers runt 18-30 år på bussen och vi började dagen med speed dejtning det var roligt. Man lärde känna några stycken men det är så svårt för alla var typ från Canada, USA och England, så de pratar så snabbt men men. Sen stannade vi för lunch sen åkte vi till det stället vi till coromandel som är en liten liten “by” där vi skulle bo... Vi e lite snåla så vi sover i vårat tält.. Vi gick till hot water beach. Det är en strand där man trycket ner fötterna så blir det kokande vatten det gör seriöst jätte ont för det är så otroligt varmt.. Först trodde jag att det bara skulle vara lite varmt men nejnej.. Men man kan gräva sitt egna lilla spa så det ska vi göra i natt och ligga o kolla på stjärnorna… Sen gick vi på lång promenad till Cathedral cove det var otroligt fint liknande typ thailand på något sätt men ändå olikt. Nu ska jag gå ner till stranden och ha det skönt!!

Dag 5

Ojojoj vad kallt det var att tälta!!… Det regnade och jag vaknade 1000 gånger som en istapp… Bussen gick vidare kl 8 på morgonen och vi åkte till ett ställe som heter scenic reserve ett otroligt fint ställe man gick över hängbroar och genom grottor som var så mörka att man inte såg sin hand framför sig. Det var riktigt fint och jag förstod varför dom spelat in sagan om ringen i här. Vi åkte vidare och jag somnade vist men vaknade när vi skulle gå av. Vi kom till ett Hotel som låg i waitomo och vi valde att inte campa i dag för allt var redan blött och vi var kalla rakt igenom fast hela dagen hade gått. Inte bra för mig som är sjuk:/… Vi hade beställt en aktivitet så vi vandrade i små “grottor” där det rann massa vatten sen så hoppade man balkänges ner för vattenfall och jag åkte iväg i en ström men en kille drog upp mig. Det fanns ingen chans att jag skulle kunna göra det själv jag bara flög iväg och tappade min badring. Vi kollade på lysmaskar det var väldigt mysigt. Det var fyllt i hela “taket”. Det var verkligen jätte häftigt och var glad att jag inte är så stor för man klamrade sig under stenar o sånt.. Dock var det kalt efter 3 timmar och det tror jag inte min kropp gillar heller så får föröka hålla mig varm igen… En sak som jag stör mig på här e att människor inte allt är lika trevliga som i Australien. Varit här i ca 5 dagar och har mött många otrevliga människor som inte har någon anledning att vara otrevliga. Tvi på det! Sen har vi kommit på en annan sak att jag och lisa åker olika dagar t Melbourne. Det var lite jobbigt men inte så mycket att göra åt det:/…Dagen slutade med att jag lisa o en tysk tjej hoppade in i en kohage och vandrade upp för ett berg och kollade solnedgången.. Det var cosy!!

Dag 6

Vi reste vidare och kollade på vattenfall och gick en promenad i den fina naturen. Jag är nästan en natur älskare nu.. Sen kom vi till våran hotel det hade pool men vi missade vist att badai den vandrade i stället runt på staden. Sen på kvällen var det gratis BBQ så det tog vi vara på efter att ätit pasta med sås, pasta med sås och majs, pasta med kikärtor och lite mer pasta… Sen gick vi ut och satt o drack lite drinkar på kvällen… Det var verkligen jätte kallt vf är det inte varmt jag är inte i Sverige?

Dag 7

Vi reser vidare till toupo vi stannade först i en maorier by och kollade på vad dom var för små figurer. Vi kollade också på massa coola sprutande saker och sånt som bubblar och har sig. Vi kokade ägg i en källa ojoj vad gott det var.. Försökte också se en kivi fågel men vet inte riktigt om jag såg en. Den sover ju så mycket så man ser typ inte dom… Sen åkte vi vidare och kollade på ett vatten fall innan vi åkte till hostelet. Vi har nu legat o kollar på de snöiga bergen i kanske 30 g värme och badat i sjön med några tyska, britter och var nu alla var ifrån. Det var iaf trevligt och vi tränar även vårat språk så smått…. I kväll blir det att gå ut och festa med backpackers det blir fint men först ska jag gå till donken för att uppdatera min fina dagbok till er sen köpa lite vin sen så får vi se hur länge vi blir uppe i natt i går somnade jag nog innan halv tolv.. Vi gör så mycket hela dagarna så man blir helt trött och somnar hela tiden!

kan bli lite fel i texten men funkade typ inte att kopiera och har inte så tid puss o hej på er!

I nya zeeland

Har egentligen skivit ett langt inlagg mend et ligger pa min dator s[ uppdaterar det en annan g[ng........ ER nu i nya zeeland och bor hos nogon manniska... ska bo har tills sondag hejhejdodododododo puss

hej

HEJ SNABBIS INLÄGG

sitter på sydneys flygplats i  business kladd saken och ätit mig så mätt så jag kan klara mig rästen av året.. Gratis är gott så gott iaf när man är back packer men kommer inte kunna trycka i mit en sak till... Ska berätta allt om sydney och allt annat när jag har internett för måste springa t flyget nu räckermed att vi redan missat ett flyg i år... eller missadede aldrig jag hoppade på i farten PUUUUSSSSSSSSSSS
nya ZELLLLLLLLLLAND HÄR KOMMER JAG

jag vet inte

gaugaurguagurguagurguagrua.. Min sista jobb dag i dag det är rättare sagt bara 6 timmar kvar på den och barnen är inte hemma.. Så kul så kul!!.... Egentligen vill jag bara lägga mig ner och sova, jag hatar sånt här så så så så så mycket.. Hatar farväl och hatar värkligen dagarna innan man ska säga hej då!... Det bästa är egentligen att bara smyga iväg och aldrig komma tillbaka... Men så kan man ju faktiskt inte göra... Funderar på att vandra ner t camberwell och köpa en hejdå present till familjen för har ju inte ett skit att göra här när ingenär här... Dock har julia min nyckel men får la sitta ute tills de andra kommer hem sen...

Men måste sluta att vara sur, arg, ledsen och börja le lite.. Ska ju trotsallt ut och resa nu:)... Pratat med Lisa och hon som i stortsätt är lika oplanerad som mig har faktiskt fixat boende första natten hos någon som känner någon som känner någon... :).... Detta kommer bli bra så bra!

Att lämna sin bästa vänn!

3 dagar kvar sen e jag inte "queen isabelle" lärgre... vf tar jag egentligen inte vara på dagarna och är glad... Men det är inte lätt förjag vill inte åka längre jag vill faktiskt stanna... Samtisigt vill jag åka men vill inte att någon ska ta min plats eller ändra på någonting. Jag har säkert inte varit världens bästa nanny men min o georges relation är nog den bästa man kan ha med ett au pair barn tror jag.... Han får mig värkligen att bli glad och jag älskar han så mycket.. Det är bara ett barn jag vet men inte vilket barn som hällst utan ett barn jag lärt allt jag kan, som jag sätt utväcklas, som ger världens slämigaste pussar och som jag till bringat  7 månader 12 timmar dygnet med...
Kom när han var en liten bebis som inte kunde någonting han förstod inte mycket och hade just börat krypa och åt bara pure mat.. Sen var jag med om  första gången han ställde sig upp, första små orden han sa, när han började gå, när han slutade med flaska, när han började äta vanlig mat och nu när han förstår i stort sätt allt jag säger... Men vad ska jag göra? det är inte mitt barn, jag kan inte ta med han hur mycket jag än skulle vilja... Så det är la bara le ut situvationen och hoppas på att jag får ett lika fint barn i framtiden...

Annars händer detinte så mycket jag o julia jobbar tillsammans jag går runt o är små sur.. På kvällarna går jag till Diana och sitter i hennes hus o klagar lite mer..I dag åt vi tvåpaket timtam o såg på film.. Mysigt:)..

...

Tror mitt huvud har flörlorat sitt liv för snart sprängs det!!!.....

Gårdagen var kul jago julia gick runt i stan, åt lunch, fikade och sen åka jag hem till emelie för att plocka upp mina saker... Stannade när o pratade lite sen hem för att fixa med för utgång... Jag emelie o sandra drog t  fyra tyska tjejer och förestadei stan...sen skulle vi möta upp några av emelies vänner onär vi ÄNTLIGEN hittat dit har dom gått hem så tog vi en taxi till st kilda... Där fick vi vänta i år också för dom andra hade vist hoppat av tramen för att de skulle spy.. INTE OKEJ!.. Men jagöppnade iaf min öl mot en palm det behövs mycket iq för det.. Sen träffade vi en norsk sen några andra killar somvi sedan drog o festade med... De dansde så grymt blev helt kär.... Sen drog vi hem till dom men när vi var där med taxin ville alla hem såå vi åkte hem men sen ångrade jag o emelie oss så vi hoppade av taxin och vandrade tillbaka... o han bodde i det snyggaste huset jag sätt typ, allt var typ perfekt... Där festade vi hela natten/morgonen och jag vandrade hem kl 2 på eftermiddagen... tror det  tog en timme för mig  att gå från tåget o hem för jag var såååååååå trött...Men nu har jag sovit hela eftermiddagen o ska sova lite till sen kanske vi går ta o gå ut, eller bara sova lite mer..

pusspåerfrånaustralien.

nm

Så där ja veckans arbete e avklarat.... I dag ska jag nog bara softa åka in t stan o fixa lite saker sen hämta mina saker hos emelie o leka lite med henne sen i morgon kommer DIANA hem så jag kan vandra min sista vecka:)... Måste säga att jag saknat min granne massa:( Boende för sydney är bokat och vänskan har blivit så där halv packad.... I går hade vi gäster här långt in på natten det var trevligt o jag drack min första HELA varma kaffe.... De ni!...
Nu ska jag gå ner o äta frukost:)

hejhejdådå

När det är varmt ute får jag för mig dumma konstiga saker...

10 dagar sen åker jag!! Den nya au pairen har kommit och barnen börjar fråga hur många dagar det är kvar, säga att de kommer sakna mig och george är så "au pairig". Jag kan inte lämna över george till julia så skriker han och gråter och hänger sig fast som en koala.. Men vill jag lämna över han? NEJ ABSOLUT INTE... Han e ju min älskade bästa vänn och har världens perfektaste ögon och det finaste lendet som finns.. Lilleman hur ska jag klara detta, du kommer ju glömma mig och julia kommer bli den som jag varit i ett halvår men jag kommer aldrig glömma dig.. För gud såmycket kul vi gjort och så mycket du lärt dig och vilken kärlek du gätt mig... älskade älskade george detta kommer vara det jobbigaste avskedet hitils i mitt liv..

Men jag vet hur det är att vara ny, när man inte vet hur allting funkar, man föröker ta kontakt med barnen men de i stället drar sig till den nyvarande au pairen och har en suckade au pair nr 2 efter sig.. Så föröker värkligen att lämna över barnen till henne. Låta  henne föröka och inte vara en så sur och otrevlig ex nanny...
Men jag vill inte att någon ska ta över det e mina barn, mina nanny barn minaminaminaminaminaminaminami!!!

Men jag måste lämna och det ska bli kul att resa men kommer bli 10 jobbiga sista dagar!:(

...

Nu är den nytt år!!!!.....  Nyår i går var helt okej men kanske inte den bästa.. Den började bra med att vi låg på stranden sen hem t emelie o drack vin o åt mat sen drog till stan o det var det sjukaste jag sätt SÅ MYCKET MÄNNISKOR.. man kunde knappt ta sig ut ur stationen om man inte huffadeopuffadeoknuffade sig ut... Sen var det över på tio min och alla ska åka tåg igen o då blev det samma sak.. Det var 500 000 människor påsamma ställe och att människor tar med sig sina barn eller barnvagn e SJUKT!... Om man varit där en gång borde man inte gå dit igen fast det var häftigt och se och ångrar inte att jag gick dit heller.. Sen åkte vi t en hemmafest som SÖG! alla de 200 presen bestod av ca 5 människor och jag blev bara lack o pallade inte och så blev jag trött för drickan gick ut och ville bara hemhemhemhem.... Sen vandrade jag hem runt kl halv 4 i 20 min...